انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قدردانی از آتش‌نشانان، تقدیر رشادتهاست | جذب بانوان در آتش نشانی نیازمند تایید منابع رسمی است

  • کد خبر: ۱۸۶۳۳۹
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
قدردانی از آتش‌نشانان، تقدیر رشادتهاست | جذب بانوان در آتش نشانی نیازمند تایید منابع رسمی است
آتش‌نشانان، علاوه بر تحمل فشار‌های اقتصادی، سیاسی و سایر مشکلات مجبور به رویارویی با مسائلی هستند که هر روز روح و جسم آن‌ها را می‌فرساید و بیماری‌های متعددی را گریبان‌گیر آن‌ها می‌کند. روز آتش‌نشانی بهانه‌ای شد تا به این شغل، نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، هفتم مهرماه در تقویم کشور برای تقدیر از رشادت‌های آتش‌نشانان، به عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نام‌گذاری شده است. در هفتم مهرسال ۱۳۵۹ شرکت نفت آبادان مورد حمله هوایی قرار گرفت و آتش‌نشانان برای اطفاء حریق به آن محل اعزام شدند. در حین عملیات اطفاء حریق پالایشگاه نفت آبادان دوباره مورد حمله هوایی نیرو‌های عراقی قرار گرفت که در این حمله تعدادی از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند، به همین علت این روز را روز آتش نشانی و خدمات ایمنی نامگذاری کردند.

سختی کار آتش‌نشان بیش از هر شغل دیگری است 

تصور کنید که در خواب عمیقی هستید و ناگهان با صدای آژیر بلندی بیدار می‌شوید و باید بلافاصله لباس‌های چند کیلویی را بپوشید و خودتان را به ماشین آتش‌نشانی برسانید و حرکت کنید. چقدر بدن و سیستم عصبی‌تان باید چنین فشاری را تحمل کند که بتواند شما را برای اطفای حریق آماده کند و این تنها بخش کوچکی از سختی کارمان است.

شغل آتش نشانی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند. آن‌ها علاوه بر خاموش کردن انواع حریق‌های مسکونی، تجاری، حریق‌های خودرو و حتی سطل‌های زباله که شاید پیش‌پاافتاده به نظر برسند، هنگام تصادف دو خودرو باهم در صورت نشتی گاز یا بنزین یا اگر چند نفر داخل خودرو مانده باشند آتش نشانان باید در حادثه حضور داشته باشند. همچنین وقتی افرادی داخل آسانسور حبس می‌شوند نجات آن‌ها بر عهده آتش‌نشان‌هاست. همین‌طور حادثه چاه و موارد این چنین وجود دارد که نیاز به اتش‌نشان‌هاست.

به مناسبت این روز با آتشپاد دوم مجید فرهادی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد مصاحبه‌ای داشتیم، وی ضمن تبریک این روز به آتش‌نشانان و تقدیر و تشکر از تمامی همکاران خود، اظهار کرد: سازمان آتش نشانی مشهد در حال حاضر دارای ۵۴ کد ایستگاه آتش‌نشانی است و قرار است در هفته ایمنی یک ایستگاه دیگر در انتهای بلوار وکیل آباد افتتاح شود؛ یعنی پنجاه و پنجمین ایستگاه اتش‌نشانی. 

وی با اشاره به مهمترین مشکل و چالش سازمان آتش نشانی، افزود: با توجه به گستردگی شهر مشهد و حضور میلیونی زائران در این شهر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. کمبود نیرو انسانی سبب شده است که ایام خاص فشارکاری زیادی بر روی همکاران آتش نشان به وجود آید شیفت‌های کاری زیادتر شود و سختی و دوری از خانواده در دوران شیفت بر دوش همکاران آتش نشانی باشد.

فرهادی با بیان این اینکه شغل آتش نشانی جزو مشاغل سخت و حساس است، ادامه داد: لذا برای مشاغل سخت باید آیتم‌های در نظر گرفت. با پیگیری‌های انجام شده و با همکاری و حمایت مدیریت شهری توانستیم تغییرات چشم‌گیری در حقوق همکاران در آستانه هفته ایمنی ایجاد کنیم.

فرهادی ادامه داد: شب کاری‌ها و شیفت‌ها در ایام تعطیل نیاز است برای آن‌ها نیز پیگیری‌های خاص انجام دهیم تا از شرایط مناسب برخوردار شوند.

وی با اشاره به این موضوع که مسکن جزو دغدغه زندگی همه است، تاکید کرد: در بحث تامین مسکن برای نیرو‌های آتش نشان نیز مشکلاتی وجوددارد که مطمئن هستم با همکاری و حمایت مدیریت شهری و شهردار مشهد تلاش خواهیم کرد تا شرایطی فراهم کنیم همکاران بتوانند از امتیاز مسکن ملی استفاده کنند. 

برای جذب بانوان در سازمان آتش‌نشانی نیاز به تایید منابع رسمی هستیم 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به جذب بانوان آتش‌نشان در این سازمان، تصریح کرد: مدیریت شهری مخالف حضور بانوان در آتش نشانی نیست و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شده است به خصوص خانم سلیمی در این زمینه پیگیری‌های ویژه‌ای دارند البته برای جذب بانوان در سازمان آتش‌نشانی نیاز به تایید منابع رسمی هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴٠ بانو با سازمان آتش نشانی همکاری می‌کنند. 

فرهادی در ادامه افزود: امسال خوشبختانه در سطح شهر مشهدحادثه‌ای که منجر به شهادت همکاری شود، نداشته‌ایم. تنها دو تا سه مورد شکستگی پا، مصدومیت جزئی و سوختگی جزئی دست داشته‌ایم و یک مورد ضربه به ستون فقرات یکی از همکاران بوده است. موردی نداشته ایم که بنا به حادثه‌ای از ادامه کار ناتوان شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه لایحه جانباختگان و آسیب‌دیدگان در شورای اسلامی شهر تصویب شده است و بنا به این لایحه اگر همکاران در حین عملیات فوت شوند یا اتفاقی برای آن‌ها بیافتد یا صدمه‌ای ببینند پرداخت خسارت شامل حال آن‌ها خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->